УРОК № 1
Тема. Виникнення українського козацтва та Запорозької Січі.( слайд 1)
Мета: висвітлити причини та процес виникнення українського козацтва; показати місце козацтва в господар-ській колонізації Дикого Поля; розглянути козацтво як явище світової історії; продовжувати формувати вміння користуватися історичними картами (атласом); викликати інтерес учнів до вивчення історії українського козацтва; виховувати повагу до історичного ми-нулого нашого народу. (слайд 2).
Основні терміни
та поняття: Дике Поле, козаки, Запорозька Січ.(слайд 3)
Тип уроку: вивчення нового материалу.(слайд 4).
Структура уроку
I. Організаційний момент..................................................................................... 2хв.
II. Актуалізація опорних знань учнів............................................................... 6 хв.
III. Вивчення нового матеріалу......................................................................... 27 хв.
1. Причини виникнення українського козацтва,
джерела його формування.
2. Господарська колонізація Дикого Поля українським населенням.
3. Поява перших січей, виникнення Запорозької Січі. Д. Вишневецький.
4. Козацтво як явище світової історії
IV. Закріплення нових знань учнів ................................................................................. 5хв.
V. Підсумки уроку ........................................................................................... •.................. 2хв.
VI Домашне завдання............... .'.......................................................................... 3 хв
Х1Д УРОКУ
I. ОРГАНІ3АЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІ3АЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Бесіда за запитаннями.
1. Назвітъ передумови об'єднання Великого князівства Литовського
і Польського королівства.
2. Назвіть позитивні та негативні наслідки Люблінської унії для України.
Учитель перевіряє засвоєння учнями основних термінів та понять (унія, нація, федерація, полонізація, Річ Посполита).
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕР1АЛУ
1. Причини виникнення українсъкого козацтва, джерела його формування.
Учитель зазначає, що поява на історичній арені українського козацтва була викликана особливими умовами життя населения Південної Київщини і Східного Поділля.
Робота з картою.
Розгляньте карту атласу і дайте відповіді на запитання.
1. Як називалася територія на південь і південний схід від Черкас,
Брацлава, Вінниці, Бара і до узбережжя Чорного моря? (Дике Поле.)
2. Чому вона мала таку назву?
3. Знайдіть на карті українські землі, знелюднені внаслідок на-
падів татар.
4. Пригадайте, в якому році Кримське ханство перетворилося на
васала Туреччини? (1475 р.)
5. Знайдіть на карті напрями татарських походів наприкінці
XV — на початку XVI ст.
Розповідь учителя.
Виникнення украінського козацтва було викликано низкою причин, а саме:
— економічні (нестача власної орної землі, колонізація вільних
земель Подніпров'я та Дикого Поля);
— соціальні (посилення феодальноі експлуатації українського на-
селения з боку литовських та польських магнатів і шляхти, офор-м
лення кріпосної залежності селян);
—-політичні (бажання польської прикордонної адміністрації по-ставити козацтво на службу з охорони південних рубежів від татарських нападів);
—національні (політика полонізації украінського населения та
наступ католицької церкви).
---стратегічні (утворення вільного війська та спорудження фортець із військовими гарнізонами для відсічі постійних нападів з боку Кримського ханства).
----релігійні (наступ католицької церкви на права православної)
Повідомлення учнів – письмові згадки про козаків.
Слово «козак» означав «вільна людина», «воін-вершник», «шукач пригод». Перші згадки про козаків датуються 1489 р. — козаки супроводжували польське військо в поході проти татар, а у 1492 р. вони здійснили перший відомий похід проти турецьких володінь.
У ті часи, коли Україна знемагала від татарських нападів, енергійні, сміливі люди вирушали в степ, на «уходи». Ці люди поволі об'єд-нувалися, у ватаги, групи, які спільно полювали, а в разі потреби нападали на татар, відбиваючи в них «ясир» і награбоване майно. На зиму уходники поверталися до своїх осель — Киева, Канева, Черкас.
Походили козаки з різних станів: селян, бояр, міщан. Були серед них навіть князі магнати, яких приваблювала стихія степу з його пригодами.
Вчитель підсумовує повідомлення учнів (слайд8 -9)
2. Господарська колонізація Дикого Поля українським населенням.,
Розповідь учителя.
Територія Дикого Поля не належала жодній державі, а на його південній смузі розташувалися улуси (кочові пастбища) ногайських татар — васалів Кримського ханства та Туреччини. .
Завдання.
Доведіть, що природні умови Дикого Поля були надзвичайно сприятливі для господарськоі діяльності людини. (Можливість по-лювання, рибальства, збирання меду диких бджіл тощо.)
,
Заслухавши відповіді учнів, вчитель підкреслює, що навіть спус-тошливі татарські напади не могли утримати українське населення від господарської колонізації (освоєння) Дикого Поля.(слайд 10-11)
Завдання,
Знайдіть на карті напрямки козацької колонізації і зробітъ висновки.
Учитель, доповнюючи відповіді учнів, зазначає, що козаки відправлялися в уходи на Дніпровсъкий Низ — за пасмо порогів Дніпра, де від
о.Хортиця починався Великий Луг (дніпровські плавні з островами, озерами і протоками, що кишили звіриною, рибою, птаством).
Чимало людей, які займалися степовими промислами, Їздили до чорноморських лиманів по сіль.
Проблемне запитання.
Яке значения мала господарська колонізація Дикого Поля українським населенням?
Узагальнюючи відповіді учнів, учитель називае наслідки колонізації.
а) господарське освоєння необжитих просторів;
б) втягнення Дикого Поля в економічне життя України;
в) створення умов для подальшого розвитку козацтва. (слайд12-перегляд фільму-1 з папки )
3. Поява перших сечей, виникнення Запорізької Січі, Д. Вишневецький.
Завдання.
Проаналізуйте дані щодо кількості українців, викрадених до татарської неволі.(слайд 12)
Кінець XV ст..
XVI ст..
Перша половина
XVII ст..
Понад 200 тис. осіб
Понад 350 тис. осіб
300 тис. осіб
Учні повинні дійти висновку, що татарські напади стали постійними і більш загрозливими з кінця XV -— початку XVII ст. Ватагам козаків-уходники усе частіше доводилося вступати у збройні сутички з ворогом.
( слайд 14)
Розповідъ учителя.
Щоб утриматися в Дикому Полі, козаки засновували укріплені табори-січі, обирали собі ватажків-отаманів. Серед них були О. Дашкевич, староста Черкаський, П. Лянцкоронський, Б. Претвич, староста Барський та інші. Участь цих осіб вказуе, яку велику роль в обороні України від татар відігравали козаки і як високо цінувалили іх допомогу вищі представники адміністрації, що не могли своїми силами захистити ці території.
Спираючись на січі, козацька господарська колонізація впритул наблизилася до татарських кочівників. Поступово козаки освоїли Великий Луг.
Знайдітъ на карті о. Хортиця. (слайд 15). Тут у 1556 р. була заснована Хортицька Січ, яка поклала початок Запорозький Січі.
Як ви гадаете, чому саме тут була заснована Січ?
Визначним організатором козацтва був князь Дмитро Вишневе-
цький (Байда), який у 40-х роках XVI ст. об'єднав розпорошені групи козаків і почав будувати для них твердиню.
Повідомлення учнів про Д. Вишневецького.
Заслухавши повідомлення учнів, учитель узагальнює, що Дмитро Вишневецький (1516—1563 рр.) — один із перших відомих в історії українського козацтва гетьманів. В 1551 р. — черкаський і канівський староста, організатор відсічі татарським нападам. У 1560 р. — на служ-бі у московського царя 1вана Грозного.
Д. Вишневецький все свое життя вів боротьбу проти татар і турок, а в 1563 р. під час походу до Молдави потрапив у полон і був страчений у Царгороді (Константинополі). Образ мужнього козаць-кого ватажка не раз був оспіваний у народних думах, шснях та легендах. Однак із загибеллю Д. Вишневецького козацька організація не розпалася. У 80-х-роках XVI ст. починає вживатися термин «СІЧОВІ козаки». Вони вважали себе самостійною військово-політичною силою і вели незалежну від Польщі політику.
Після повідомлення учнів можно переглянути фільм -2( в папке)
(слайд 16).
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Даний етап уроку можна проводити за одним із запропонованих варіантів.
Вариант I
Проблемке запитання.(слайд17)
Чи було закономірним явище виникнення українського козацтва?
Вариант II
Бесіда за запитаннями.
1. Назвіть причини виникнення украінського козацтва.
2. Що означає слово «козак»?
3. Де і коли виникли перші січі?
4. Що ви знаєте про Д. Вишневецького (Байду)?
Вариант III Тестування.
Дайте ствердну або заперечну відповідь на такі висловлювання (твердження):
1. Дике Поле належало Кримському ханству.
2. Перші згадки про українське козацтво датуються серединою
XVI ст.
3. Дике Поле інакше на.зивалося Великий Луг.
4. Фортецю на о. Хортиця заснував Д. Вишневецький.
5. Фортецю на о. Хортиця заснував черкаський староста О. Даш
кевич.
6. Д. Вишневецького було страчено у Царгороді (Константинополі).
7. Хортицька Січ була заснована у 1556 р.
8. Д. Вишневецького була страчено у Варшаві?
9. Козаків у Московській державі називали гайдуками.
V. П1ДСУМКИ УРОКУ
Заключне слово вчителя.
Виникнення українського козацтва та Запорозької Січі було за-кономірним явищем українсъкої історії. Воно протистояло не тільки турецько-татарській агресії, а и очолило нащонально-визвольний рух проти польського панування і боротьбу за власну державу.
vi домашнє завдання
1. Опрацювати текст підручника.
2. Записати в зошити та вивчити значения основних термінів та
понять.
3. Позначити на контурній карті [17, с. 3]: території Дикого Поля
і Великого Лугу; дніпровські пороги; Хортицьку Січ; напрями коза-
цькоії колонізації; держави, що межували із Запорожжям та їх назви.
4. Підготувати повідомлення про життя і побут українських козаків (умови життя, житло, одяг, іжа, дозвілля тощо).
Немає коментарів:
Дописати коментар